Współpraca między Szkołą Podstawową w Trzcielu i szkołą w Falkenberg
15 LAT WSPÓŁPRACY POLSKO-NIEMIECKIEJ
Szkoła Podstawowa w Trzcielu za jedno ze swych wiodących zadań uważa współpracę międzynarodową z niemiecką szkołą partnerską z Brandenburgii. Pomysł nawiązania kontaktów zrodził się już w roku 2001, kiedy to Urząd Miasta i Gminy Trzciel zawarł umowę o partnerstwie z niemiecką gminą Falkenberg. Przy okazji spotkań z niemieckim i polskim burmistrzem dotyczących warunków i form współpracy między gminami, zrodził się pomysł nawiązania kontaktów również między placówkami oświatowymi. W rezultacie także w roku 2001 w Trzcielu została podpisana umowa między naszymi szkołami. Pierwszy rok partnerstwa polegał na spotkaniach obu dyrektorów i nauczycieli w celu opracowania celów i form działania. W roku 2002 opracowany został szczegółowy program współpracy polsko-niemieckiej i wkrótce luźne kontakty przybrały charakter cyklicznych spotkań i projektów między uczniami i nauczycielami obu szkół.
Partnerstwo obu szkół jest możliwe dzięki finansowaniu naszych projektów przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży z Pro Europa Viadrina. Organizacja spotkań nie miałaby również miejsca bez zaangażowania władz samorządowych, dyrekcji, nauczycieli, rodziców i uczniów szkół z Falkenbergu i Trzciela.
Największą wartością prowadzonego działania na polu międzynarodowej współpracy jest szansa doskonalenia umiejętności językowych przez uczniów, możliwość wyjazdu i poznania miejscowości, regionu oraz kraju naszej szkoły partnerskiej pod kątem geografii, historii, kultury i tradycji. Nie można również pominąć poznawania życia codziennego rodzin, zawierania przyjaźni i atrakcyjnej formy spędzania czasu wolnego. Kontakty uczniów i nauczycieli są bardzo częste, również z uwagi na niewielką odległość 180 kilometrów, jak nas dzieli. Są to jednodniowe lub kilkudniowe spotkania. 29 września 2017 roku 16 nauczycieli naszej szkoły zostało zaproszonych na obchody 15-lecia do Falkenberg. Powitali nas dyrektor-Willi Huwe, poprzedni burmistrz-Lothar Pappenfuß (zapoczątkował współpracę między gminami, zaangażowany również we współpracę między szkołami), obecny burmistrz-Christian Zieche, wójt Falkenberg-Karin Fritsche. Obecni byli również emerytowani nauczyciele. Drugiego dnia wizyty zostaliśmy zaproszeni do Spreewaldu do miejscowości Lübbenau, gdzie w „niemieckiej Wenecji“ pływaliśmy łodziami podziwiając malownicze widoki.
Przebieg współpracy i spotkań:
- WYMIANA KORESPONDENCJI
Stałym punktem programu jest prowadzenie korespondencji między uczniami obu szkół w języku angielskim i niemieckim. Uczniowie redagują kartki świąteczne, kartki urodzinowe, piszą listy lub wysyłają maile do swoich kolegów, bądź zespołów klasowych.
- ZAKWATEROWANIE U RODZIN
Podczas kilkudniowych wizyt program zakłada zakwaterowanie u rodzin, co jest zawsze niezapomnianym przeżyciem dla uczniów. Noclegi u rodzin polskich i niemieckich przyczyniają się do pogłębiania znajomości języków obcych, a zwłaszcza pokonywania barier językowych. Jest to także dobra okazja do bliższego poznania się oraz zawarcia przyjaźni. Dzieci mogą poznać obyczaje panujące w niemieckich i polskich domach, kuchnię, życie codzienne.
- POBYT W SZKOLE
Za każdym razem jednym z punktów programu jest obserwacja bądź udział w zajęciach lekcyjnych. Stwarza to uczniom i nauczycielom możliwość dokonania porównania z naszą szkołą, zdobycia nowych doświadczeń.
- ZAJĘCIA SPORTOWE
Program wizyt zakłada zajęcia sportowe. Uczniowie i nauczyciele obu szkół rywalizują ze sobą w przeróżnych konkurencjach. Organizowane były też wielokrotnie wyjazdy na basen, a podczas biwaków nad jeziorami uprawianie sportów wodnych, gry i zabawy na świeżym powietrzu.
- ZAJĘCIA JĘZYKOWE
Uczniowie uczą się obu języków głównie poprzez gry i zabawy jak np. domino wyrazowe, puzzle, gry planszowe, naukę krótkich piosenek, wyliczanek, zabaw. Za pomocą różnych metod i form pracy przyswajają proste słówka i wyrażenia. Zajęcia przewidują także prezentację już opanowanych umiejętności przez dzieci polskie i niemieckie jak np. przedstawianie się, podawanie adresu, wieku, opowiadanie o szkole, rodzinie, zainteresowaniach.
- WYCIECZKI
Udział w wycieczkach umożliwia uczniom bezpośrednie poznanie regionu, kraju oraz ich tradycji, kultury, geografii, historii, przyrody, kształtowanie umiejętności spędzania wolnego czasu. Były to piesze wędrówki, rajdy rowerowe, wyjazdy autokarowe, pięciodniowe biwaki w Borowym Młynie i Pszczewie nad jeziorem „Chłop”. Podczas spotkań uczestnicy programu zwiedzili:
-w Polsce: Trzciel i okolice, Międzyrzecki Rejon Umocniony z muzeum Nietoperzy, Międzyrzeckie Muzeum, Pszczewski Park Krajobrazowy, Pszczew z Centrum Ekologicznym, Muzeum "Dom Szewca” i Skansenem Pszczelarskim, Muzeum Parowozów w Wolsztynie, Zieloną Górę z piękną Palmiarnią, Warszawę (Starówka, Pałac Kultury i Nauki, Plac defilad, przejazd metrem, Muzeum Powstania Warszawskiego, Zamek Królewski, Trakt Królewski, Łazienki), Zieloną Górę (Planetarium, Centrum Przyrodnicze, Centrum winiarstwa w Zaborze), spływ kajakowy rzeką Obrą przez Jezioro Wielkie do Jeziora Konin
-w Niemczech: Falkenberg i jego malownicze górzyste okolice z rozlewiskami Odry, ogród zoologiczny w Oranienburg, Rezerwat Schorfheide-Chorin, podnośnię statków w Niederfinow, miasteczko Bad Freienwalde, okolice nad jeziorem Wandlitz z rejsem barką po jeziorze i muzeum rolnictwa, Berlin (z Bramą Brandenburską, Reichstagiem, Oceanarium, wieżą telewizyjną, seansem przyrodniczym w kinie 3D), Poczdam z muzeum techniki, miasto Fürstenwalde z wizytą na basenie
- WIZYTY Z OKAZJI ŚWIĄT I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH
W przeciągu prawie już dziesięcioletniej współpracy w tradycję wpisały się:
-Dzień Patrona w naszej szkole
Niemalże rokrocznie uczniowie z Niemiec i ich opiekunowie uczestniczą w święcie naszej szkoły, jakim jest Dzień Patrona. Szkoła niemiecka włącza się bardzo często aktywnie w obchody, wystawiając podobnie jak polscy uczestnicy sztukę teatralną bądź prezentując tańce czy też talenty wokalne swoich wychowanków. W święto wpisała się także popołudniowa część sportowa, na której nauczyciele wychowania-fizycznego organizują tzw. „Mundial”. Na tę imprezę zapraszani są nie tylko piłkarze szkoły niemieckiej, lecz również sportowcy z okolicznych szkół. Zajęcia te cieszą się ogromną popularnością wśród uczniów naszej i zaprzyjaźnionej niemieckiej szkoły.
-Obchody Dnia Dziecka w Falkenberg
Kilkakrotnie uczniowie klas IV-VI świętowali wspólnie ze swoimi rówieśnikami Dzień Dziecka i Dzień Sportu w niemieckiej szkole.
- SPOTKANIA INTEGRACYJNE NAUCZYCIELI
Wielokrotnie organizowaliśmy spotkania integracyjne nauczycieli obu szkół po obu stronach. Celem tych wizyt była wymiana doświadczeń zawodowych między innymi poprzez obserwację zajęć lekcyjnych, promowanie kultury polskiej i niemieckiej, zwiedzanie, wspólne spędzanie wolnego czasu. Po stronie niemieckiej były to między innymi spotkania na jarmarku bożonarodzeniowym oraz przed świętami wielkanocnymi, zwiedzanie stolicy Niemiec. W Polsce nauczyciele obchodzili wspólnie Dzień Edukacji Narodowej, uczestniczyli w wycieczce do Poznania i Wrocławia.
- PROJEKTY EDUKACYJNE
Podczas spotkań realizowane były różne projekty jak np. pod hasłem: „Ucz się ze mną-baw się ze mną”, „Zajmujemy się teatrem i sportem”, czy „Dzień polsko-niemiecki”. Pod nazwami tymi kryją się wspólne działania dzieci w zakresie: prac plastycznych, przedstawień teatralnych polskich i niemieckich bajek i podań, pokazów kulinarnych, konkursów wiedzy na temat miejscowości, regionów, państw, tworzenia słowniczków polsko-niemieckich, opracowywania albumów osobliwości przyrodniczych.